Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
06 серпня 2013 року проведено розширену нараду, на якій обговорено стан здійснення судочинства Волинським окружним адміністративним судом у першому півріччі 2013 року. В нараді взяли участь судді Львівського апеляційного адміністративного суду Ліщинський А.М. і Святецький В.В.
Як вбачається з доповіді голови суду Александрової М.А., діяльність суду була спрямована на захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, їхніх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до частини третьої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) суб’єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України. Основним завданням адміністративного судочинства згідно із частиною першою статті 2 КАС України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Проте, у першому півріччі 2013 року найбільшу кількість становлять адміністративні позови суб’єктів владних повноважень (61,86% або 913 від загальної кількості надходження адміністративних позовів – 1 476). Найчастіше зверталися до суду з адміністративними позовами управління Пенсійного фонду України на місцях, Державна податкова служба та її територіальні органи, органи прокуратури, територіальні центри зайнятості.
Серед позовів фізичних або юридичних осіб також найбільшу кількість становлять позови до таких суб’єктів владних повноважень, як Державна податкова служба та її органи, Міністерство юстиції та його органи (зокрема, відділи державної виконавчої служби), Державна митна служба та її органи, управління Пенсійного фонду України на місцях.
Станом на початок звітного періоду (01 січня 2013 року) залишок нерозглянутих справ та заяв становив 391.
Надійшло у першому півріччі 2013 року 1 453 адміністративних позовів (на 29,39% менше, ніж у першому півріччі 2012 року) та 23 адміністративні справи (у п’ять разів більше, ніж у першому півріччі 2012 року).
Отже, всього на розгляді перебувало 1 867 адміністративних справ та позовних заяв.
Розглянуто всього 1 581 справу та матеріалів адміністративного судочинства.
Закінчено провадження у 1 426 справах, що на 18,56% менше, ніж у першому півріччі 2012 року.
Залишок нерозглянутих справ на 01 липня 2013 року складає 286 справ та матеріалів, що на 47,52% менше, ніж у першому півріччі 2012 року. У 171 справі із зазначеного залишку провадження зупинено (60%).
У порядку письмового провадження розглянуто 29% справ, у порядку скороченого провадження – 17% справ.
Середньомісячне надходження позовних заяв і справ на розгляд одного судді по Україні становить 38, у Волинському окружному адміністративному суді – 18.
Середньомісячне навантаження постановлених судових рішень у суді на одного суддю становить 20 судових рішень, в той час, коли по Україні – 39 судових рішень.
Отже, у першому півріччі 2013 року значно зменшилося надходження справ і матеріалів до суду, а також середньомісячне навантаження на одного суддю.
Головою суду приділялася належна увага організації роботи суду, здійснювався постійний контроль за підвищенням рівня правосуддя, особливо щодо дотримання строків розгляду справ, визначених Кодексом адміністративного судочинства України, повноти з’ясування обставин справи, для зменшення випадків повернення справ на новий розгляд, забезпечення єдності судової практики, організації вивчення та узагальнення судової практики.
Про це свідчить зменшення майже у чотири рази (в порівнянні з аналогічним періодом 2012 року) кількості справ, розглянутих з порушенням строків. Так, із 1 426 адміністративних справ, у яких закінчено провадження, з порушенням встановлених КАС України строків розгляду і вирішення справ, вирішено лише 22 справи (1,54%), тоді як у першому півріччі 2012 року розглянуто і вирішено 88 справ з порушенням строків (5% від усіх розглянутих - 1 751). З порушенням місячного строку вирішено 14 справ; 20-денного строку (справи з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження та звільнення з публічної служби) – 6 справ; 10-денного строку (справи з приводу рішень, дій і бездіяльності державної виконавчої служби – стаття 181 КАС України) – 2 справи.
Порушення строків, визначених статтею 183-2 КАС України (Скорочене провадження), допущено не було, так як і не було допущено порушення строку відкриття провадження у справах (стаття 107 КАС України).
Свідченням належної організації роботи суду є і належна якість вирішення адміністративних справ. Так, Львівським апеляційним адміністративним судом у першому півріччі 2013 року переглянуто в апеляційному порядку 426 постанов і 157 ухвал Волинського окружного адміністративного суду. Скасовано 73 постанови (17,14%) і 3 постанови змінено (0,7%), а також скасовано 38 ухвал (24,2%). Це найкращі показники серед 5 окружних адміністративних судів, які входять до Львівського апеляційного адміністративного округу (Волинський, Закарпатський, Івано-Франківський, Львівський, Тернопільський окружні адміністративні суди).
Крім того, у першому півріччі 2013 року після перегляду в касаційному порядку до окружного суду повернуто Вищим адміністративним судом України 105 адміністративних справ, в яких оскаржувалося 105 судових рішень. Скасовано 20 постанов і 2 ухвали.
Підстави скасування і зміни судових рішень в апеляційному і касаційному порядку обговорюються на щотижневих оперативних нарадах голови суду з суддями суду, а крім того, щомісяця на зборах суддів розглядається питання про стан здійснення судочинства судом за минулий місяць, у тому числі якість розгляду справ і дотримання строків їх розгляду і вирішення.
Разом з тим значна увага головою суду приділяється забезпеченню належного кваліфікаційного рівня судді. Так, судді, призначені на посаду судді вперше, проходять щорічну двотижневу підготовку у Національній школі суддів України, а судді, які обіймають посаду судді безстроково, - двотижневу підготовку не менше, ніж раз на три роки. Крім того, судді проходять і періодичне навчання з метою підвищення рівня кваліфікації, яке здійснюється Національною школою суддів; беруть участь у семінарах, наукових конференціях. В суді проводяться виробничі навчання з суддями згідно із затвердженим головою суду планом виробничого навчання. Також судді навчаються відповідно до планів індивідуального навчання.
Як свідчить судова статистика, вжиті заходи дали позитивні результати.
На нараді обговорювалося питання про відсутність єдиної судової практики, що негативно впливає на якість судочинства.
Також головою суду відзначено, що апарат суду, очолюваний керівником апарату суду, на належному рівні здійснює організаційне забезпечення роботи суду, суддів та судового процесу, забезпечує високоякісне функціонування автоматизованої системи документообігу.
Судді апеляційного суду Ліщинський А.М. і Святецький В.В., крім позитивних результатів роботи суду, висвітлених у доповіді голови суду, відзначили високу якість виготовлених судом процесуальних документів, як за формою, так і за змістом.
За висновками наради судді і надалі будуть об’єктивно, безсторонньо, неупереджено, незалежно та справедливо здійснювати правосуддя, підкоряючись лише закону та керуючись принципом верховенства права.